EXPOSICIÓN ERAKUSKETA
VALDERRO ORAIN 80 URTE
Desde la asociación ELUTSEDER os
invitamos a realizar un recorrido por nuestro Valderro a través de una serie de
fotografías áreas del Vuelo Histórico de 1931 que realizó el aviador navarro
Julio Ruiz de Alda Miqueleiz. Aparte de por sus facetas políticas y sus
implicaciones en la convulsa y trágica historia de principios del siglo XX, es
conocido por el heroico vuelo transatlántico del Plus Ultra de 1926 y por ser
un pionero de la fotogrametría aérea, del que las siguientes imágenes son un
fidedigno documento.
Para empezar el camino a través
de estas fotografías, por un lado, seguiremos la actual carretera N-135,
Pamplona-Valcarlos, trazado que sigue aproximadamente la antigua calzada romana
Astorga-Burdeos, Camino de Santiago en la Edad Media, vulgarmente llamado en la
zona “El Caminante” o “de Napoleón”, y reconvertido durante la Edad Moderna en
Camino Real para diligencias y galeras. A la vez, algunos tramos ya se usaban
como antiquísimo paso ganadero, hecho que se plasma en la denominada Pasada 26
(P-26); con una desviación del recorrido en la parte central entre Mezkiritz y
Lintzoain por Ureta, Sociedad Bentaberri (de algunas casas vecinas de Esnotz) y
Laurentxi. Así, esta ruta nos hace visitar las localidades de la mitad
septentrional del valle, en este orden: Erro, Lintzoain, Bizkarreta-Gerendiain,
Mezkiritz y Señorio de Ureta, Aurizberri-Espinal y Zilbeti.
Por otro lado, marcharemos a
contracorriente de Sur a Norte, para investigar la carretera NA-2330
URROZ-ERRO, abierta definitivamente en los años 50 y que, siguiendo las riberas
del río Erro, nos lleva directamente a las cuencas prepirenaicas orientales.
Eso sí, desviándonos de vez en cuando por las vías que parten de este otro eje
de comunicación, para conectar las distintas poblaciones de la parte meridional
del municipio. De esta manera recorremos: Ardaitz, señorios de Larraingoa,
Urniza y Gurbizar, Orondritz, Loizu, Aintzioa y Esnotz.
De esta manera, mostraremos como
tenemos dos grandes ejes de influencias biogeográficas, que son coincidentes con
nuestros dos itinerarios y que además son los que definen al Pirineo
Occidental: un eje Norte-Sur que pasa gradualmente de la región Eurosiberiana a
la Submediterránea y otro Oeste-Este, que nos traslada de la provincia
Atlántica a la Centroeuropea (Alpino-Pirenaica). Las transiciones o ecotonos
entre las tres áreas, permiten unas potencialidades del Medio determinadas, de
las que nuestros antepasados siempre han sido plenamente conscientes realizando
una ajustada gestión de los aprovechamientos del territorio.
Con todo ello, en esta exposición proponemos
alguna interpretación de los distintos entornos ecológicos: atlánticos,
mediterráneos y pirenaicos, y sus vinculaciones, transiciones o gradientes relacionados
con los sucesivos espacios habitados: su
historia y su etnografía.
Uno de los paneles de la Exposición / Erakusketaren panel bat |
ELUTSEDER Elkartetik Julio
Ruiz de Alda Miqueleiz hegazkinlari nafarrak 1931n egin zuen Hegaldi
Historikoan atera zituen argazkien bidez, gure ibarra zeharkatzera gonbidatzen
zaituztegu. Politikaren arloan eta XX. mendearen
hasierako historian parte hartzeagatik ezaguna, 1926ko Atlantikoaz gaindiko
Plus Ultraren hegaldian ere parte hartu zuen eta aireko fotogrametrian
aitzindari izan zen, hemen aurkezten ditugun argazkiek erakusten diguten
moduan.
Argazkiei jarraituta, alde
batetik Iruñea-Luzaide N-135 errepidean barna sartuko gara; errepide horrek
antzinako Astorga-Burdeos galtzada erromatarrak egiten zuen bide berbera egiten
du gutxi gora behera, Erdi Aroan Done Jakue Bideak hartu zuen haren ibilbidea,
eskualdean “El Caminante” edo “Napoleongo bidea” deitu izana, eta Aro Modernoan
diligentzia eta gurdientzako Errege Bidean bihurtu zen. Zati batzuk abereentzako bide gisa erabiltzen ziren antzinatik, 26
altxonbidea deitu izan den horretan; haren erdiko zatia, Mezkiritz eta
Lintzoain artekoa, Uretatik, Bentaberritik (Esnozko etxe batzuen sozietatea)
eta Laurentxitik pasatzen zen. Ibilbide horrek
ibarreko iparraldeko herrietara garamatza, hurrenkera honi segituz: Erro, Lintzoain, Bizkarreta-Gerendiain, Mezkiritz
eta Ureta, Aurizberri eta Zilbeti.
Beste aldetik, Urrotz eta Erro
lotzen dituen NA-2330 errepidea zeharkatuko dugu; errepide hori 50eko
hamarkadan zabaldu zen eta Erro ibaiaren bazterretik doa, Pirinio aurreko
ekialdeko arroetaraino. Hortik Erroibarko hegoaldeko herrietara
daramaten errepideetan barna ere sartuko gara. Herri hauek aurkituko ditugu: Ardaitz,
Larraingoa, Urniza eta Gurbizarko jaurerriak, Orondritz, Loizu, Aintzioa eta
Esnotz.
Ikusiko duzuenez,
biogeografikoki bi eremu daude ibarrean, guk proposatutako bi ibilbideekin bat
egiten dutenak, baita Mendebaldeko Pirinioaren ezaugarriekin ere: Iparraldetik Hegoaldera doan ardatza, Eurosiberiar eskualdetik pixkanaka
Submediterraneora pasatzen dena, eta, bestea, eremu atlantikotik erdialdeko
Europakora ((Alpetar-Pirinaikoa). Hiru eremuen artean ematen diren trantsizioei
esker, inguruak gaitasun zehatzak ditu, eta gure arbasoek, horietaz jabetuta,
lurraren aprobetxamendu egokia egiten jakin zuten.
Horiek horrela, erakusketa
honetan eremu ekologiko bakoitzaren interpretazioa eginen dugu: atlantikoa, mediterraneoa eta piriniokoa, eta
horiek herriekin dituzten loturak eta trantsizioak : haien historia eta etnografia.
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